perjantai 5. heinäkuuta 2013

Seuraavana vuorossa...

Viikko sitten tutkimusassistenttimme Einari polkaisi Pori Folkin blogin käyntiin komiasti. Festivaalin parikymmenvuotiseen historiaan sokkona sukeltaneesta tamperelaisesta on muodostunut jo lyhyessä ajassa melkoinen tietäjä, jolta voi tentata Folkin takavuosien tapahtumista. Eikä ihme, sillä Einari on käynyt läpi hyllymetreittäin mappeja, jotka pursuavat vanhaa festivaalimateriaalia. Mielenkiinnolla odotamme mitä Einari paljastaa seuraavaaksi Folkista!

Vielä tällä viikolla emme kuitenkaan palaa menneisyyteen, vaan ihmettelemme jotain aivan muuta. Kolmen assistenttimme koplasta esittelyvuorossa on Antti, joka avustaa tänä kesänä Porin Folkin viestinnän suunnittelussa ja toteuttamisessa. Yllättävää kyllä, olen itse kyseinen henkilö, joten jatkamme tästä eteenpäin tuttavallisesti ensimmäisessä persoonassa. Hei vaan siis kaikille lukijoille!

Omassa osuudessani blogia aion avata Folkin tekemistä kommunikaation näkökulmasta. Käytännössä tämä tarkoittaa pitkälti mainonnan ja muun ulospäin näkyvän viestinnän valmistamista. Hieman vielä tarkentaen vastaan muun muassa Folkin verkkosivuista, ja painetun sekä tulostetun materiaalin tekemisestä. Jos käyt Pori Folkin sivuilla, moni sivu sisällöltään minun käsittelemää. Ja jos taas saat elokuun alussa hyppysiisi tämän vuotisen käsiohjelman, tiedät kuka on ollut vaikuttamassa sen ulkoiseen asuun.

Vaikuttaminen on tärkeä sana työni graafisessa puolessa, sillä Pori Folkin varsinaisen visuaalisen ilmeen on kehittänyt graafinen suunnittelija Tiina Laakso. Tehtävänäni ei ole siis kehittää jotain täysin uutta, vaan luoda tarvittavat viestintämateriaalit Tiinan suunnitteleman uniikin, upean tyylin mukaisesti. Tämä tarkoittaa tiettyjen tunnistettavien Pori Folkin graafisten elementtien käyttämistä kaikissa viestintämateriaaleissa.

Millaista puuhaa tämä on sitten oikein ollut tähän mennessä? Kesäkuussa aika kului käsiohjelman suunnittelun ja Pori Folkin verkkosivujen päivittämisen parissa. Käsiohjelma on yksi tärkeimmistä jakeluun päätyvistä painotuotteistamme ja verkkosivumme taas vastaa ajantasaisimmasta festivaali-informaatiosta, joten molemmat ovat merkittävässä roolissa ulkoista viestintäämme ajatellen.

Toinen isompi työkokonaisuus koskee sosiaalista mediaa, johon Pori Folk tänä vuonna aikoo rohkeasti panostaa enemmän. Olemme Einarin kanssa perustaneet epävirallisen somen dynaamisen duon, jonka alustakohteiksi ovat valikoituneet näin aluksi Twitter ja Facebook. Tutkimme mielenkiinnolla muita vaihtoehtoja ja otamme myös ehdotuksia vastaan! Ainakin Vine vaikuttaa vallan jännittävältä.

Tähän mennessä Pori Folkin parissa työskentely on ollut äärimmäisen antoisaa ja monipuolista. Kiihkein vaihe on kuitenkin vielä edessäpäin. Festivaalin h-hetkeä kohti työtahtimme kiihtyy ja samoin blogiin kirjoittaminen, jos vain suinkin mahdollista. Pysy mukana ja muista tulla paikalle folkaamaan elokuussa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti